Big dataa on mainostettu seuraavana massiivisena muutoksena globaalissa tiedon analysoinnissa ja hallinnassa. Yritykset ympäri maailmaa ovat ottaneet käyttöön big dataa toimintoihinsa saadakseen järkeä johdonmukaisesti tuottavista näennäisistä lukemattomista tiedoista. Big data -teknologian ja -palvelujen käyttöönotto on kasvanut voimakkaasti loppukäyttöteollisuudessa. Kun isosta datasta tulee valtavirtaa ja integraatio pilvi- ja tekoälyihin virtaviivaistuu, kasvua ennustetaan edelleen. Äskettäin julkaistun raportin mukaan globaalit big data -teknologia- ja palvelumarkkinat ovat valmiina saavuttamaan yli 184 miljardin dollarin arvon.
Datalähtöinen päätöksenteko jatkaa Big Data -teknologian ja -palvelujen käyttöönottoa
Vuosien saatossa on tapahtunut merkittäviä muutoksia siinä, miten yritykset tekevät kriittisiä liiketoimintapäätöksiä. Oletukset ja perinteinen tiedustelu on väistynyt faktoihin perustuvalle, datalähtöiselle päätöksenteolle, mikä on edistänyt ison datan ratkaisujen käyttöönottoa. Tilanteen muutos on ollut yksi avaintekijöistä big data -teknologian ja -palveluiden kasvavassa käyttöönotossa eri loppukäyttötoimialoilla. Kun yhä useammat yritykset ymmärtävät big datan edut päätöksenteossa, on erittäin todennäköistä, että big data -teknologian ja -palvelujen käyttöönotto kasvaa tasaisesti lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Big data -analyysin tuoma tieto on myös auttanut yrityksiä ylittämään ketteryyteen ja sidosryhmien voimaannuttamiseen liittyvät haasteet. Yritykset ovat perinteisesti kohdanneet ylämäkeen vaikeaa löytää tasapaino ketteryyden ja hajauttamisen välillä. Kaikkien mielipiteiden laskeminen ennen suuria päätöksiä on ollut yritysten utopistinen painopiste, mutta siihen liittyy myös riski hidastaa päätöksentekoprosessia hyperkilpailuympäristössä. RACI-kehys, johon yritykset ovat viitanneet vähentämään epäselvyyttä oikean päätöksenteon viranomaisen valinnassa, on entistä helpompi navigoida, koska tietojen saatavuus tekee koko päätöksentekoprosessista saumattoman.
Big Datan integrointi perinteisen liiketoimintatiedon kanssa – suuntaa eteenpäin?
Big data -teknologian ja -palveluiden integrointi perinteiseen liiketoimintatiedon hallintaan nähdään tiennä yrityksille, jotka keskittyvät nopeaan faktaan perustuvaan päätöksentekoon ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Business intelligence on ollut yrityksille luotettava työkalu ymmärtää kohdeyleisöään lähemmin; korkea läpimenoaika on kuitenkin edelleen ollut esteenä. Big datan sisällyttäminen on lieventänyt tätä haastetta jossain määrin, mikä puolestaan on lisännyt omaksumista loppukäyttäjien keskuudessa. Tulevaisuudessa on erittäin todennäköistä, että big data ja business intelligence kietoutuvat vahvasti yhteen.
Pankki-, rahoituspalvelu- ja vakuutusala (BFSI) on edelleen käyttöönoton eturintamassa
Vaikka big data -teknologian ja -palvelun käyttöönotto on ollut laajaa, BFSI-sektori on pysynyt käyttöönoton eturintamassa big datan alkuajoista lähtien. BFSI-teollisuudessa päivittäin tuotetun tiedon valtava määrä on edellyttänyt kokonaisvaltaisten tietojen seuranta-, keräämis- ja analysointiratkaisujen käyttöönottoa. Jotkut BFSI-sektorin tällä hetkellä kohtaamista tärkeimmistä haasteista ovat petosten tunnistaminen, järjestämätön data ja toiminnan tehottomuus. Big data -teknologian ja -palvelujen sisällyttäminen on auttanut lievittämään joitain näistä haasteista suuressa määrin. Näiden parannusten ansiosta big data on levinnyt merkittävästi BFSI-sektorille. Tämänhetkisten arvioiden mukaan big data -teknologian ja -palveluiden käyttöönotosta kertyvät tulot nousevat todennäköisesti yli 33 miljardiin dollariin tuloina vuoteen 2026 mennessä.
Big Data -teknologian ja -palvelujen sisällyttäminen terveydenhuoltoalalle
Bigdatalla on valtava potentiaali terveydenhuoltoalalla, ja kannattajat mainostavat etuja epidemian ennustamisesta ja hoitokustannusten alenemisesta. Vaikka sähköiset potilastiedot (EHR) ovat olleet keskeinen osa terveydenhuoltoalaa jo jonkin aikaa, niiden tehokkuus rajoittuu potilaiden sairaushistoriaan. Big data puolestaan lupaa kattavan, kokonaisvaltaisen data-analyysin, joka voi auttaa terveydenhuollon tarjoajia hallitsemaan valtavia tietomääriä. Big data -teknologian ja -palveluiden sisällyttämisessä tarjotut oivallukset voivat auttaa terveydenhuollon tarjoajia parantamaan kannattavuutta ja parantamaan ihmisten saamaa hoitoa.
Big Data hallinnossa: Auta päätöksentekijöitä tekemään parempia liiketoimintapäätöksiä
Yksityisellä sektorilla kasvavan omaksumisen lisäksi bigd ata -teknologiaa ja palveluita ollaan myös sisällyttämässä hallintoon ja hallintoon. Hallituksella eri puolilla maailmaa on valtava tehtävä koota lukemattomia tietoja sadoista miljoonista ihmisistä. Tiedonkeruu ja sen organisaatiot maksavat satoja miljoonia dollareita valtion menoista. Vaikka iso data ei voi täysin korvata manuaalista ja fyysistä prosessia kaikissa maissa, sen integrointi perinteisiin tiedonkeruukäytäntöihin voi auttaa tiedonkeruussa saumatonta ja nopeampaa.
Yleisesti ottaen big data -teknologian ja -palvelujen tulevaisuudennäkymät näyttävät valoisilta, ja niiden nopea käyttöönotto useilla loppukäyttöaloilla voi edelleen edistää markkinoiden kasvua ympäri maailmaa.